5 tipov ako prežiť sviatky bez žalúdočných problémov

5 tipov ako prežiť sviatky bez žalúdočných problémov

Všetci ste sa už presvedčili, že sviatky vám okrem pohody a relaxu prinášajú aj rôzne lákadlá. Stoly plné jedla, ale aj viac alkoholu. Počas voľných dní viac leňošíte a vaše športové aktivity ustupujú do ústrania. Ponúkame 5 tipov ako prežiť sviatky bez žalúdočných problémov. Tie vám s trochou pevnej vôle vyriešia problémy, ktoré vám znepríjemňujú sviatočné obdobie.

1. Jedzte vždy len do polosýta

Štatistiky hovoria za všetko – počas Veľkej noci rapídne narastá množstvo pacientov na pohotovostiach, ktorí sa sťažujú na tráviace ťažkosti, pocit plnosti a nafúknutia, žlčníkové záchvaty, hnačkové ochorenia ako i silné zvieravé bolesti v oblasti žalúdka.
Najdôležitejším pravidlom v boji so žalúdočnými ťažkosťami je fakt, že sa netreba prejedať.
Prečo? Vysvetlenie je spojené s fyziológiou vášho tela. Organizmu trvá určitý čas kým vyšle a spracuje signály v mozgu. Už počas konzumácie žalúdok komunikuje s riadiacim centrom, ktoré informáciu o napĺňaní spracuje a následne vyšle späť : „už si najedený, stačilo!“
Ak jete veľmi rýchlo tento signál je potlačený a informácia sa dostaví keď ste už zjedli oveľa viac, než bolo treba. Častokrát sýtosť cítite, no vedome ju ignorujete, pretože sa „nepatrí“ nechať dobré jedlo na tanieri. Rada? Nakladajte si o tretinu menšie porcie, než si pýtajú vaše oči a o polovicu menšie porcie, než vám nakladá vaša babička.


2. Keď alkohol tak aj voda! Cukrovinky bokom.
Mnohí z vás sa stotožňujú s faktom, že k sviatkom patrí oslava a k nej alkohol. Ten je dobrý sluha ale veľmi zlý pán. Preto, keď to s pitím preženiete, dôsledky sú veľmi nepríjemné. Nikdy nezabúdajte piť veľa vody alebo minerálky. Vyhýbajte sa sladkým nápojom, prípadne kombinácii alkoholu a cukroviniek. Môžu vyvolať totiž veľmi silnú bolesť hlavy a telo potrebuje veľa vody na ich spracovanie.
Ak nie ste dostatočne hydratovaní, telo začne využívať vodu z iných častí tela a prednostne z oblasti hlavy. Práve zníženie objemu tekutín v obehu vyvoláva bolesť hlavy. Ak sa chcete vyhnúť tomuto problému, vynechajte sladké dezertné vína a biele vína, ktoré sú označené ako sladké alebo polosladké.


3. Minimalizujte stres – hostíte najbližších, nie Anglickú kráľovnú.
Nezabúdajte, že sviatky majú byť predovšetkým dni pokoja a pohody. Domáce gazdinky však spravidla prežívajú počas príprav všetko, len nie pokoj. Dokonalá čistota v domácnosti kde sa žije, neexistuje. Stôl sa nemusí s jedlom ohýbať a takisto nikto z vašich hostí nepredpokladá, že jedlo bude podávať „michelinský“ kuchár.
Nekomplikujte si život a aspoň počas dní voľna sa snažte vyhnúť stresu. Keď ste v strese, veľa jete. Telo sa prepne do režimu „uteč, alebo bojuj!“ Jednoducho povedané, telo spúšťa obranné reakcie, potrebuje rýchlo dodať energiu ohrozenému organizmu a uvoľní do krvi glukózu. Vyšle signál pankreasu, ktorý začína tvoriť inzulín, aby sa hladina cukru v krvi opäť znížila. A čo sa vtedy stane? Dostanete hlad! Najčastejšie však ide o neodolateľnú túžbu po čomsi sladkom. Aj nedostatok spánku spôsobuje v tele rovnaké reakcie.


4. Radšej čerstvá majonéza ako starý nízkotučný jogurt.
Prejedanie a nadmerná záťaž pre žalúdok skonzumovanou potravou, niekedy aj v nevhodnej kombinácii, môže vyvolať hnačky, nepríjemné nafúknutie alebo aj zápchu. Najjednoduchšie to môžete vyriešiť ľahkou diétou ako sú sucháre a dostatok nesladených bublinkových tekutín alebo bylinkových čajov. Zastaveným črevám pomôže prechádzka na čerstvom vzduchu alebo iný pohyb . Na pretrávenie si môžete dať lyžičku sóda bikarbóny – starý osvedčený liek – ale v primeranom množstve, nakoľko sóda je veľmi zásaditá a podporuje tvorbu žalúdočných kyselín. Pri jej nadmernom požití môže dôjsť k prekysleniu žalúdka. Vhodná je aj citrónová voda resp. sóda.


5. „Treba to dojesť!“ je nepriateľ číslo 1
Je jednoduché nechať sa zlákať chutnými receptami a napiecť voňavé koláčiky a cukrovinky, ktoré potešia celú rodinu. Pár dní sa s koláčikov tešíte, nabalíte návšteve, nachystáte výslužku pre šibačov. A čo potom? Mechanicky plníte cieľ, treba všetko dojesť! Cítite sýtosť a veľakrát na koláče už ani nemáme chuť. Predsa nevyhodíte tie posledné dva taniere chutných maškŕt, ktoré ste piekli dlho do noci. Radíme vám: pečte len toľko, koľko ste počas sviatkov naozaj schopní skonzumovať a rátajte s tým, že koláče pečú aj vaši hostia.

 


Produkty priradené k tejto novinke